פרויקט מיוחד: הכירו את האיש שמנחיל את ה'כלייזמר' לדורות הבאים • צפו

    דוד לזר No Comments on פרויקט מיוחד: הכירו את האיש שמנחיל את ה'כלייזמר' לדורות הבאים • צפו
    23:05
    04.05.24
    קובי פינקלר No Comments on פרטים חדשים על חוליית חמאס שחוסלה סמוך לטול כרם

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחד הדברים שהכי מאפיינים את השמחה במירון הם ניגוני מירון העתיקים שמתנגנים בכל פינה בציון הקדוש של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זי"א.

    ואם אנחנו מכירים את אותם ניגונים עתיקים בעיקר מיום ל"ג בעומר – יש שניגונים אלו הם 'כוס הקפה' שלהם בכל יום וכמעט בכל שעה.

    בורשטיין 1

    במרתף ירושלמי עתיק בכניסה לעיר הבירה שוכן ה'קרטשמע של בורשטיין', פינה נוסטלגית קסומה המחזירה את מבקריה – מאות שנים אחורה אל העיירה היהודית ואל ניחוחותיה.

    מי שמנהיג את המקום ביד רמה הוא צייד הכשרונות אברום לייב בורשטיין אשר כבר כחצי יובל הוא מנחיל את תורת הכליזמר בארץ ובעולם.

    20150507024137

    בורשטיין אחראי לרוב בעלי המנגנים שמשתתפים בניגונים ביום ההילולא דרבי שמעון בר יוחאי במירון, במשך שנים הוא עומד כצייד המחפש טרף – ומחפש כשרונות מוזיקאלים שיצטרפו אליו למסע הקסום הזה של הכלייזמר העתיק.

    בין אלו שיצאו מתחת ידיו הם חיליק פרנק שבורשטין הוציא אתו את תקליטיו המפורסמים: מירון, בין החומות, תיקון חצות, כמו"כ אברום בלטי, נחמן צוקר דוד גולדמן, איציק ברלב, הכנר שימי ויצהנדלר ודוד הלר.

    20150507024138 (4)

    כמו"כ בין אלו שהתפרסמו אודות לבורשטיין, נחמן פרנק, שלום שטינברג ונחמן פורת מהמתופפים הדגולים של הכליזמרים הירושלמים, ליאור גרוסמן ונחמן כהן – אקורדיוניסטים ברוח הכליזמר.

    כמו"כ, מלבד הנגנים, בורשטיין מאמן 'נגני מסורת', אקרובטים המאומנים בלא פחות מאשר -10 סוגי של  ריקודי מסורת כמו: הורא, שורות, קדצקע, דבקא ועוד.

    רקדני הכליזמרים הירושלמים הביאו את בשורת הניגון המירוני וריקודיו עם בורשטיין גם למוסקבה, קייב, יון, גרמניה והולנד, בהופעות רבות בשנה האחרונה.

    10873338_294844367380801_8747819142490737833_o

    כן הם כיכבו מטעם משרד החינוך בחידון התנ"ך העולמי לצד רה"מ נתניהו שהכיר במפעל שימור התרבות של הכליזמר וריקודי המסורת וגם זכו להיות בין ראשוני מומלצי סל התרבות.

    כבר קרוב לחצי יובל הם מתאמנים יום יום בכל ימות השנה – יחד עם רקדני המסורת בניחוח העתיק ב'קרצמע של בורשטין'.

    20150507024138 (5)

    התוצאות מורגשות במשך יממת ההילולא במירון והסולנים מ'הקרצמע' שומרים על גחלת המוסיקה העתיקה הנלבבת המרקידה בדביקות .

    בשיחה עם אתר 'קול חי' אומר בורשטיין כי "אנחנו עוסקים במשך כל השנה להנחיל את אותה מוזיקה שכעת נשמעת במירון – הכלייזמר – מהדור הקודם לדור הבא", לדבריו, "אנחנו נמצאים בדור שהמוזיקה שנשמעת בחתונות היא מוזיקה שבנויה ממקצבים שהעם היהודי לא ידע ולא הכיר וכנראה שגם לא רצה להכיר".

    20150507024138 (6)

    נגינת הכלייזמר בשביל בורשטיין היא דרך חיים שיש לה השפעות בכל מקום גם מחוץ לארץ הקודש, "יוצא לנו הרבה להופיע בעולם, ותתפלאו, אפילו הגויים כשהם שומעים את המוזיקה העתיקה הזו – נעטפים מיד בקסם עד כדי שאנחנו נוסעים כמה פעמים בשנה לאירופה לאירועים שרוב המשתתפים שם הם בכלל לא יהודים, מספר בורשטיין".

    כמו"כ מציין בורשטיין את המפיק מוטי פרידמן שטורח רבות למען המטרה הנשגבה של הפצת הכליזמר בארץ ובעולם.



    0 תגובות